Základy pohybových činností u dětí mladších 3 let

08.02.2025

Lenka Polášková

Děti mladší 3 let řadíme do kategorie batolat. V tomto období je naprosto zásadní nejen fyzický a motorický vývoj, ale také vývoj v oblasti psychické a sociální. U dítěte se vyvíjí řeč, utvářejí se psychické procesy, osobnost a postupně se rozvíjejí vztahy v rodině a v sociální skupině.


Věkové rozpětí 2–3 let má svá specifika, a proto je zařazování dětí mladších 3 let do prostředí mateřských škol skutečně problematické a s přihlédnutím k jejich potřebám často také rizikové (velikost hraček, bezpečnost dítěte atd.). Svá specifika mají rovněž pohybové hry, činnosti a další fyzické aktivity. Motivaci a prvotní vztah k pohybovým hrám a aktivitám vytváří rodinné prostředí. Vše je primárně spjato s využitím volného času rodičů a dalších členů rodiny. Mateřská škola samozřejmě představuje významný faktor v dalším utváření postojů dítěte k pohybu. Bohužel se však často setkáváme s velice špatnými návyky dětí, a to nejen v oblasti pohybu, ale i v rámci samoobslužných činností. Dlouhodobě právě učitelky mateřských škol upozorňují na zhoršující se situaci dětí v oblasti jemné motoriky, hrubé motoriky a pohybové koordinace. Problémy se objevují, i pokud jde o stravovací návyky (nechutenství, odmítání stravy…). Děti často nejsou zvyklé stolovat, jíst pravidelně, u oběda konzumovat jak polévku, tak hlavní jídlo.

Již v roce 2010 byla zveřejněna rozsáhlá studie zaměřená na pohybovou výkonnost předškolních dětí. Autory zprávy jsou doc. PhDr. Hana Dvořáková, CSc., Mgr. Vendula Baboučková a Bc. Josef Justián. Cílem projektu bylo zjistit, jaká je úroveň růstu a motorické výkonnosti dětí v současnosti, a srovnat růst a vývoj dětí s parametry celostátního výzkumu z roku 1977. Studii realizovala organizace Happy Time, Česká republika, v období 12. 4. 2010 – 30. 6. 2010. Zmíněné sdružení se již od roku 2004 zabývá aktivitami v oblasti sportu, například organizováním sportovních her mateřských škol pod záštitou Českého klubu olympioniků

Bylo zjištěno, že pokračuje růstová akcelerace, tedy generační nárůst výšky a hmotnosti. Objevuje se dřívější zahájení tzv. růstového spurtu a mírná tendence k nárůstu BMI, tedy ke zvýšení hmotnosti dítěte oproti jeho výšce. Motorická výkonnost u dětí s věkem zpravidla roste, přičemž chlapci vykazují mírně lepší výsledky než dívky. Výrazněji se to projevuje u hodu. Zajímavým zjištěním vyplývajícím z výzkumu je skutečnost, že zatímco u dětí z velkoměsta má úroveň výkonnosti tendence pozitivní, u dětí z malých obcí pod 2000 obyvatel jsou tendence negativní. Důvody patrně souvisejí s nabídkou řízených aktivit i s podmínkami pro spontánní pohybové aktivity s rodiči. V historickém souhrnu je motorická výkonnost dětí spíše stagnující nebo horší, a to zejména ve vztahu k disciplínám spojeným s koordinací. Bohužel se studie neúčastnily děti mladší 3 let. Přesto jsou uvedená zjištění zajímavá a dokládají, že primárně k určitému posunu v oblasti vývoje a pohybových dovedností dětí dochází.

U dětí mladších tří let je nutné respektovat fyziologická specifika. Vzhledem ke specifikům v oblasti fyziologie dítěte mladšího 3 let je třeba pečlivě zvažovat zařazování různých typů cviků. Zcela nepřípustný je například kotoul vzad, různé druhy vzporů, chůze po rukou, široký stoj rozkročný či hluboké doskoky. Za nevhodné se však považují i doskoky na podložku. Z hlediska bezpečnosti musí pedagog zvážit také rizika, která mohou hrozit při pádu z výšek, a další úrazy, k nimž dochází při společných hrách.

Jako vhodný prostředek pro pohybové aktivity s nejmenšími dětmi můžeme využít padák. Samozřejmě je nutné zvážit velikost padáku a prioritně volit ty s menšími rozměry. Na trhu většinou objevíme padáky s průměrem od 4 metrů, existují však i padáky s průměrem až do 20 metrů. Nejlepší cestou k seznamování dětí s padákem jsou aktivní, jednoduché a dynamické hry s krátkou časovou dotací. Padák podporuje nácvik kooperace mezi učitelem a dětmi, rozvíjí prostorovou orientaci a koordinaci a je vhodným prostředkem pro řadu manipulačních her.

Vhodné pohybové aktivity a činnosti:

Hudebně-pohybové hry

♥♥ Jednoduché tanečky.

♥♥ Improvizace s hudebním doprovodem.

♥♥ Propojení zpěvu a tanečku a rytmizace.

♥♥ Tanečky se stuhou, šátky, s doprovodem.


Psychomotorické hry a hry pro rozvoj koordinace pohybu

♥♥ Předávání předmětů různých tvarů, materiálů… ("z ručky do ručky").

♥♥ Přehazování malých míčků z pravé ruky do levé.

♥♥ Koulení míčku na podlaze.

♥♥ Balancování s míčkem na dlani.

♥♥ Příprava na "kotoul vpřed" (se zvýšenou opatrností).

♥♥ Nacvičovat chůzi po mírně šikmé ploše.

♥♥ Procvičovat skok obounož.

♥♥ Nácvik jednoduchých cviků směřujících k rozcvičce (např. skákat jako vrabec – hop, hop…).


Vytrvalostní hry (hry na hřišti či zahradě MŠ), sezonní hry a hry v přírodě

♥♥ Umožňovat dětem překonávat překážky.

♥♥ Umožňovat lezení na průlezkách (pod dohledem, s dopomocí).

♥♥ Procvičovat chůzi do schodů a ze schodů bez opory.

♥♥ Běh v mírně nerovném terénu (např. polní cesta, cesta v lese).

Důležité je rovněž celkově posilovat organismus dítěte, dle možností využívat otužování nebo třeba saunování. Podpora pedagoga primárně spočívá v posilování sebevědomí dítěte, jeho motivace a sebedůvěry. Je nutné brát v potaz i to, že dítě může zažít skutečně aktivní pohyb teprve až v mateřské škole. Z toho důvodu je nezbytné volit takové pohybové aktivity, které dětem pomohou překonat strach z neznámého..


Tipy na publikace zabývající se pohybovými aktivitami s nejmenšími dětmi:

H. Kišová: Říkadla a jednoduchá cvičení pro děti od kojeneckého věku, Grada, Praha 2010.

W. Strassmeier: 260 cvičení pro děti raného věku, Portál, Praha 2011.

 E. Hurdová: Hrajeme si s padákem, Portál, Praha 2014.

E. Kulhánková: Cvičíme pro radost, Portál, Praha 2011.

V. Rojová-Síta: Jóga, hry a pohádky, Portál, Praha 2011.

A. Pulkkinen: Pohybové hry a cvičení s dětmi (1–3 roky), Grada, Praha 2010.

N. Gardinová: Krátké hry pro dlouhé chvíle (pro děti od 2 do 8 let), Portál, Praha 2011.

A. Tichá, M. Raková: Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími (od narození do 8 let), Portál, Praha 2014.

G. Macurová: Cvičení na míči pro maminky a děti (od narození do 4 let), Computer Press, Brno 2011.


Tipy na vhodné internetové zdroje:

Metodika pohybu:

www.caspv.cz/download/magazine/pjz-032014-priloha-70.pdf


Zásobník psychomotorických her:

https://is.muni.cz/th/104969/pedf_m/Priloha.pdf


Náměty pro hry s padákem:

https://www.zs-nucice.cz/UserFiles/File/eu_new_321-460/

VY_32_INOVACE_439.pdf