Souvislosti roviny práv a povinností ředitele/ředitelky mateřské školy

24.02.2025

Lenka Polášková

Ředitel či ředitelka školy je osobou, která rozhoduje dá se říci ve všech aspektech řízení a zároveň ve všech těchto aspektech nese právní odpovědnost za svá rozhodnutí.


Práva a povinnosti ředitele/ředitelky školy nalezneme v zákoně č. 561/2004 Sb. (školský zákon). Práva a povinnosti jsou vymezena v § 164, odst. 1 a odst. 2, dále pak v § 165 odst. 1 a odst. 2 a v § 166, odst. 1 až odst. 11. Jednoduše řečeno, ředitelé odpovídají ve škole naprosto za vše. Této skutečnosti se nevyhnou ani ředitelé škol zřízených soukromými subjekty, pakliže jsou v rejstříku MŠMT, nelze jejich rovinu práv a povinností zřizovatelem nijak omezit. Přestože, paradoxně nemusí být jednateli právnické osoby, v tomto případě školy.

Konkrétně tedy ředitel/ředitelka školy:

• Rozhoduje ve všech záležitostech týkajících se poskytování vzdělávání a školských služeb, pokud zákon nestanoví jinak.

• Odpovídá za to, že škola a školské zařízení poskytuje vzdělávání a školské služby v souladu s tímto zákonem a vzdělávacími programy.

• Odpovídá za odbornou a pedagogickou úroveň vzdělávání a školských služeb.

• Vytváří podmínky pro výkon inspekční činnosti České školní inspekce a přijímá následná opatření.

• Vytváří podmínky pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.

• Zajišťuje, aby zákonní zástupci dětí byli informování o procesu výchovy a vzdělávání dítěte.

• Zajišťuje spolupráci při uskutečňování programů zjišťováním výsledků vzdělávání vyhlášených ministerstvem.

Odpovídá za zajištění dohledu nad nezletilými dětmi v organizaci.

• Po dohodě se zřizovatelem stanovuje místo, termín a dobu pro podávání žádostí o přijetí dětí k předškolnímu vzdělávání a zveřejňuje je způsobem v místě obvyklém.

• Rozhoduje o přijetí dítěte do mateřské školy.

• Rozhoduje o zařazení dětí do jednotlivých tříd v souladu s vyhláškou č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání.

• Vytváří v organizaci podmínky pro realizaci společného vzdělávání.

• Po projednání se zřizovatelem stanovuje rozsah omezení nebo přerušení provozu MŠ.

• Stanovuje výši úplaty za vzdělávání. Odpovídá za to, že MŠ poskytuje vzdělávání a školské služby v souladu se školským zákonem a v souladu s rámcovým a školním vzdělávacím programem.

• Odpovídá za řádné vedení dokumentace školy podle ustanovení § 28 školského zákona.

Odpovídá za použití finančních prostředků státního rozpočtu v souladu s účelem, na který byly přiděleny. Jedná se o prostředky, které jsou mu přiděleny podle ustanovení § 160 až § 163 školského zákona. Jsou to prostředky účelově poskytnuté na:


  • Platy, náhrady platů, mzdy, nebo náhrady mezd.
  • Odměny za pracovní pohotovost.
  • Odměny za práci konanou mimo pracovní poměr, formou dohod.
  • Odstupné.
  • Výdaje určené k úhradě veřejného pojištění.
  •  Příděly pro fond kulturních a sociálních potřeb a dále ostatní náklady vyplývající z pracovněprávních vztahů.
  • Výdaje určené na další vzdělávání pedagogických pracovníků.
  • Výdaje určené přímo na rozvoj školy a kvality vzdělávání. se speciální vzdělávacími potřebami
  • Výdaje určené na podporu vzdělávání dětí.


Práva a povinnosti ředitele/ředitelky  školy nevyplývají pouze a jenom ze školského zákona. V případě, že je statutárním orgánem, jedná jejím jménem v pracovněprávních vztazích. Zde má zajímavé postavení zaměstnavatele, ale i zaměstnance. Například se vysílá na pracovní cestu, určuje si nástup na dovolenou, uzavírá sám se sebou kvalifikační dohodu v případech, kdy získává nebo si zvyšuje či rozšiřuje kvalifikaci. Uzavírá nejen smlouvy či dohody podle zákoníku práce, ale také podle obchodního či občanského zákoníku.

Ředitel/ředitelka školy zřizuje pedagogickou radu. Jedná se o poradní orgán, který projednává v součinnosti s ním všechny zásadní pedagogické dokumenty a opatření týkající se vzdělávací činnosti školy. Při svém rozhodování ředitel školy k názorům pedagogické rady přihlédne. Pedagogickou radu tvoří všichni pedagogičtí pracovníci školy. Tedy třídní učitelé a učitelky a asistenti pedagoga.

Je nutné rozlišit práva a povinnosti ředitele/ředitelky mateřské školy zřizované městem, obcí, svazkem obcí a ředitele mateřské školy soukromého subjektu. Zde hraje velmi významnou roli, zda je ředitel současně jednatelem subjektu. Záleží tedy na právním postavení školy. Ředitel školy a školského zařízení, které zřizuje stát, kraj, obec nebo svazek obcí, stanovuje organizaci a podmínky provozu školy a odpovídá za použití finančních prostředků státního rozpočtu přidělených podle § 160 až 163 v souladu s účelem, na který byly přiděleny.

Rozhoduje o zamítnutí žádosti o povolení individuálního vzdělávacího plánu a přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání podle § 34 a ukončení předškolního vzdělávání podle § 35. Ředitele/ředitelku školské právnické osoby zřizované ministerstvem, krajem, obcí nebo svazkem obcí, ředitele příspěvkové organizace nebo vedoucího organizační složky státu nebo její součásti jmenuje na vedoucí pracovní místo zřizovatel na základě jím vyhlášeného konkursního řízení. Náležitosti konkursního řízení stanovuje ministerstvo zvláštním právním předpisem. Ředitel/ředitelka  příspěvkové organizace nese odpovědnost za činnost, kterou vykonávají také odloučená pracoviště. Jmenována může být pouze osoba, která odpovídá požadavkům vyplývajícím z ustanovení zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů.

Ředitelem/ředitelkou mateřské školy může být fyzická osoba, která splňuje předpoklady podle § 3 zákona o pedagogických pracovnících a získala praxi spočívající ve výkonu přímé pedagogické činnosti nebo v činnosti , pro kterou jsou potřebné znalosti stejného nebo obdobného zaměření, nebo v řídící činnosti nebo v činnosti ve výzkumu a vývoji v délce 3 roky. Ředitel/ředitelka školy musí splňovat obecné kvalifikační předpoklady pedagogického pracovníka, jimiž jsou svéprávnost (dříve nazývaná způsobilostí k právním úkonům), odborná kvalifikace pro přímou pedagogickou činnost, kterou ředitel vykonává, bezúhonnost, zdravotní způsobilost a prokázání znalosti českého jazyka. 

Kvalifikační předpoklady upravuje zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Ředitelem/ředitelkou školy zřizované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen "ministerstvo"), krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí, jehož předmětem činnosti jsou úkoly v oblasti školství (dále jen "svazek obcí"), může být jen ten, kdo vedle předpokladů uvedených v odstavci 1 zákona o pedagogických pracovnících získal/a nejpozději do 2 let ode dne, kdy začal vykonávat činnost ředitele školy, znalosti v oblasti řízení školství absolvováním studia pro ředitele škol v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. Povinnost absolvovat studium pro ředitele školy zřizované ministerstvem, krajem, obcí a svazkem obcí se nevztahuje na ředitele, který znalosti v oblasti řízení školství získal vysokoškolským vzděláním v akreditovaném studijním programu (Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů) školský management nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou zaměřeném na organizaci a řízení školství.

Ředitele školské právnické osoby zřizované ministerstvem, krajem, obcí nebo svazkem obcí, ředitele příspěvkové organizace odvolává zřizovatel, pokud:

  • Pozbyl některý z předpokladů pro výkon činností ředitele školy nebo školského zařízení stanovených zvláštním právním předpisem (Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů).
  • Nesplnil podmínky zahájení a úspěšného ukončení studia k získání odborné kvalifikace podle zvláštního právního předpisu (Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů).
  • Nesplnil podmínky získání znalostí z oblasti řízení školství studiem pro ředitele škol a školských zařízení podle zvláštního právního předpisu (Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů).
  • Jeho místo bylo z důvodů organizačních změn důsledkem zániku pracovního místa.
  • Závažně porušil nebo neplnil právní povinností vyplývající z jeho činností , úkolů a pravomocí na vedoucím pracovním místě ředitele, které bylo zjištěno zejména inspekční činností České školní inspekce nebo zřizovatelem.
  • Odvolání navrhla na základě inspekční činnosti
  • Česká školní inspekce.
  • Soud pravomocně rozhodl o neplatnosti odvolání bývalého ředitele školy.

POZOR:

Pokud řediteli mateřské školy ve výkonu činnosti brání překážka dlouhodobého charakteru, zejména uvolnění k výkonu veřejné funkce nebo rodičovská dovolená, může zřizovatel na základě jím vyhlášeného konkursního řízení jmenovat ředitele školy na vedoucí pracovní místo na dobu určitou po dobu překážky v práci ředitele, nejdéle však na 6 let; stejnou osobu je možné jmenovat opakovaně. Do doby jmenování ředitele podle věty první může zřizovatel jmenovat ředitele školy na vedoucí pracovní místo bez konkursního řízení.


Otázky a odpovědi z pedagogické praxe:

Může rodič dítěte / zákonný zástupce zasahovat řediteli/ředitelce do výběru třídních učitelek?

I když se nejeden rodič, ba celé skupiny zákonných zástupců, občas domáhají svého údajného práva rozhodnout, kdo má a kdo nemá ve třídě nebo ve škole vyučovat jejich děti , v této záležitosti jsou všechny žádosti obdobného charakteru zcela bezpředmětné. Tuto skutečnost nelze změnit ani žádostmi o zásah v personálním obsazení školy ze strany České školní inspekce, protože jediným oprávněným v této věci je ředitel školy. Ten, v souladu se školským zákonem, rozhoduje ve všech záležitostech týkajících se poskytování vzdělávání a školských služeb a odpovídá za to, že škola a školské zařízení poskytuje vzdělávání a školské služby v souladu se školským zákonem,i za odbornou a pedagogickou úroveň vzdělávání a školských služeb. Současně také stanovuje organizaci a podmínky provozu školy a školského zařízení.


Má rodič dítěte / zákonný zástupce pravomoc odvolat se proti rozhodnutí ředitele/ředitelky, například v případě nepřijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání?

Ředitel/ředitelka školy a školského zařízení postupuje při svém rozhodování ve věcech stanovených v § 165, odst. 2 školského zákona podle správního řádu, přičemž úkoly nadřízeného správního orgánu v takových případech plní krajský úřad.


Otec přihlásil povinně předškolní dítě do MŠ. Matka s tím nesouhlasí a žádost nepodepsala. Otec bydlí v obci, která MŠ zřizuje, matka s dítětem v jiné obci. V době zápisu otec přepsal bez vědomí matky trvalé bydliště dítěte do svého bydliště. Matka vzápětí opět přehlásila dítě k sobě. Jak v tomto případě postupovat při rozhodnutí ve správním řízení o přijetí dítěte?

Správní řízení ve věci přijetí k předškolnímu vzdělávání je zahájeno podáním žádosti o přijetí . Žádost může být podepsána i jedním ze zákonných zástupců a ředitel může rozhodnout, pokud je to v dobré víře, že oba zákonní zástupci jsou ve shodě ve výběru vzdělávací instituce. Nicméně tento případ nenastal a ředitel musí přerušit správní řízení a vyzvat zákonné zástupce, aby se dohodli. Pokud se nedohodnou, doloží rodiče rozhodnutí soudu. S ohledem na skutečnost, že se jedná o zahájení povinného předškolního vzdělávání, musí ředitelka oznámit jednání rodičů OSPOD, neboť rodiče postupují mimo zájem a právo dítěte na vzdělávání.