Priority České školní inspekce ve šk.r.2025/2026 - mateřské školy

Mgr. Lenka Polášková
Česká školní inspekce je nezávislým úřadem. Při hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání a školských služeb vychází Česká školní inspekce ze zásad a cílů vzdělávání stanovených zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, přičemž základním kritériem hodnocení je zejména účinnost podpory rozvoje osobnosti dítěte a dosahování cílů vzdělávání ze strany školy.
Úřad kontroluje dodržování právních předpisů, které se vztahují k poskytování vzdělávání a školských služeb, a to včetně zajištění bezpečnosti dětí a žáků včetně poskytování školního stravování a realizuje veřejnosprávní kontrolu využívání finančních prostředků státního rozpočtu poskytovaných školám/školským zařízením.
Při prezenční, inspekční činnosti Česká školní inspekce bez ohledu na předmět inspekční činnosti ve škole vždy hodnotí.
- Podmínky vzdělávání.
- Průběh vzdělávání.
- Výsledky vzdělávání.
Podmínky vzdělávání
Česká školní inspekce se zaměřuje především na koncepci a rámec školy, včetně srozumitelné vize a strategie rozvoje včetně školního vzdělávacího programu, který z nich vychází, dále z pravidel vlastní organizace činnosti (např. systémy prevence rizikových jevů a rizikového chování), bezpečnosti zohledňující podmínky a prostředí školy či komunikace s vnějšími partnery. Pedagogické vedení školy, včetně podněcování pedagogického rozvoje zařízení a jeho evaluace, vytváření zdravého školního klimatu, usilování o zkvalitnění personálních podmínek, (profesní rozvoj pedagogů i vedení školy a podpora začínajících pedagogů) a usilování o zajištění materiálních podmínek pro vzdělávání. Kvalitu pedagogického sboru, včetně kvalifikovanosti a profesionality pedagogů, respektující a vstřícné komunikace pedagogů, spolupráce a vzájemné podpory pedagogů, reflektivního přístupu a aktivního vlastního profesního rozvoje a prostorové, materiální a bezpečnostní podmínky školy pro realizaci vzdělávacího programu.
Průběh vzdělávání
Klíčovými prvky jsou plánování vzdělávání, včetně přípravy vzdělávání v souladu s kurikulárními dokumenty a se znalostmi a zkušenostmi dětí, včetně rozvíjení všech složek cílů vzdělávání a vyhodnocování dosahování cílů vzdělávání. Využívání širokého spektra výchovně-vzdělávacích strategií, včetně účelnosti zvolených metod a forem s ohledem na stanovené cíle, dále pestrost forem vzdělávání využívaných ve škole/školském zařízení, podporu aktivity, iniciativy a samostatnosti dítěte. Poskytování podpůrných opatření a celkově vytváření vhodného, inspirujícího, podnětného a rovného přístupu ke vzdělávání.
Výsledky vzdělávání
Zcela zásadní je soulad vzdělávacích výsledků se vzdělávacími programy, včetně souladu výsledků interních i externích hodnocení vzdělávání a včetně efektivní podpory poskytované těm dětem, které nedosahují očekávaných výsledků. Komplexnost a propojení pedagogické práce s pedagogickou diagnostikou, vycházení z individuálních možností každého dítěte a efektivita a pravidelnost vyhodnocování výsledků vzdělávání a úspěšnost dítěte.
Česká školní inspekce realizovala inspekční činnost přibližně jednou za 6 let. Konkrétní termíny inspekcí jsou dány ročními plány a konkrétními úkoly, které si ČŠI stanoví. Mimo plánované inspekce může ČŠI provádět inspekci i na základě podnětu nebo stížnosti.
Příklady typů inspekční činnosti ve školách:
- Komplexní inspekční činnost.
- Orientační inspekční činnost.
- Inspekční činnost na podnět.
- Inspekční činnost na žádost.
- Tematická inspekční činnost.
- Šetření stížnosti.
- Inspekční elektronické zjišťování (INEZ).
- Elektronické zjišťování výsledků (InspIS SET).
Výstupy z inspekční činnosti jsou protokol o kontrole, inspekční zpráva a může být také tematická zpráva.
Co dělat, když nesouhlasíte s inspekční zprávou?
Pokud ředitelka školy nesouhlasí s inspekční zprávou České školní inspekce, má několik možností. Může podat připomínky k obsahu zprávy, a to do 14 dnů od jejího převzetí. Pokud zpráva obsahuje zjištění o závažných nedostatcích v činnosti školy, může Česká školní inspekce podat návrh na odvolání ředitele. Ředitel se také může obrátit na zřizovatele školy, který má pravomoc ho odvolat, nebo na soud, pokud se domnívá, že inspekční zpráva je nesprávná.
Možnosti ředitelky:
Podání připomínek k inspekční zprávě
Ředitelka může písemně uplatnit námitky a argumenty, které zpochybňují zjištění inspekční zprávy, a to do 14 dnů od jejího obdržení.
Komunikace se zřizovatelem:
Pokud ředitelka nesouhlasí s inspekční zprávou a má obavy o svou pozici, může se obrátit na zřizovatele a probrat s ním situaci.
Obrana u soudu:
V případě, že ředitelka má důkazy o nesprávnosti inspekční zprávy nebo o neoprávněném postupu inspekce, může se obrátit na soud.
Využití dalších možností:
V závislosti na povaze inspekční zprávy a zjištěných nedostatků, může ředitel zvážit i další kroky, například kontaktování veřejného ochránce práv nebo podání stížnosti u České školní inspekce.
Co přinesla novela školského zákona?
Změny v obsahu inspekční zprávy
Inspekční zpráva má nově obsahovat pouze jména přizvaných osob, nikoliv jejich podpisy. Sjednocuje se tak úprava s kontrolním řádem. Zároveň se ruší povinnost ředitele potvrdit projednání a převzetí inspekční zprávy svým podpisem, neboť dochází k zasílání prostřednictvím datových schránek, kde je okamžik doručení zřejmý.
Metodická podpora
Pokud škola projeví zájem o metodickou podporu, v případě nedostatků, Česká školní inspekce tuto podporu poskytne.
Nejčastější nedostatky v případech mateřských škol, vyplývající z inspekční činnosti
Nejčastější nedostatky zjišťované při inspekční činnosti v mateřských školách se týkají školních vzdělávacích programů, bezpečnosti dětí a plnění povinného předškolního vzdělávání. Inspekce se zaměřuje na soulad vzdělávacích programů s legislativou a rámcovým vzdělávacím programem, zajištění bezpečnosti dětí, dodržování právních předpisů a na plnění povinného předškolního vzdělávání, včetně jeho formy a rozsahu.
Podrobněji:
Školní vzdělávací program
- Nesoulad s RVP PV.
- Nedostatečná konkretizace cílů a vzdělávacího obsahu.
- Nevyváženost spontánních a řízených činností.
- Rezervy v reflektivních složkách.
Bezpečnost dětí
- Nedostatečná kontrola při vzdělávacích činnostech.
- Nedostatečná ochrana ve třídách.
- Nedostatečná ochrana dětí před nebezpečnými situacemi.
Povinné předškolní vzdělávání
- Nespecifikovaná forma plnění povinného předškolního vzdělávání (např. chybějící zápis do evidence dětí).
- Nezajištění dostatečné kapacity pro všechny děti.
- Nerespektování střídavé péče a možnosti docházky do více mateřských škol
Další
- Obsah školního řádu (např. neurčité formulace, chybějící náležitosti).
- Nedostatečná péče o děti se speciálními vzdělávacími potřebami.
Nejčastější nedostatky v oblasti managementu
Nejčastější nedostatky zjištěné Českou školní inspekcí (ČŠI) v oblasti managementu škol se týkají nesouladu Školních vzdělávacích programů s Rámcovými vzdělávacími programy, nedostatečné evaluace a sebehodnocení školy, neefektivního řízení lidských zdrojů a chybějící nebo nedostatečné strategie rozvoje školy.
Konkrétněji:
Hodnocení a sebehodnocení školy
Nedostatečná evaluace naplňování cílů školy, absence efektivních metod sebehodnocení a nedostatečné využití jeho výsledků.
Řízení lidských zdrojů
Problémy s obsazeností klíčových pozic, nedostatečná motivace zaměstnanců a nedostatečné profesní rozvoje pedagogů.
Strategie rozvoje školy
Chybějící nebo špatně definovaná dlouhodobá strategie rozvoje školy, nejasné vize a cíle.
Pedagogická nezpůsobilost
Nedostatky v odborné a pedagogické způsobilosti vyučujících, což se projevuje v nevhodně strukturovaných hodinách a nedostatečné variabilitě metod.
Požadavky České školní inspekce na pozici ředitelů škol
Kvalitní řízení školy
Zajištění efektivního chodu školy, včetně pedagogické, administrativní a hospodářské činnosti.
Vytvoření bezpečného a podpůrného prostředí
Ředitelka má zajistit, aby se ve škole děti a zaměstnanci cítili bezpečně a v prostředí, které podporuje vzdělávání.
Naplňování vzdělávacích cílů
Ředitelka má vést školu tak, aby dosahovala vzdělávacích cílů stanovených vzdělávacím programem a platnou legislativou
Dodržování právních předpisů
Ředitelka je odpovědný za dodržování všech relevantních zákonů, vyhlášek a dalších právních předpisů týkajících se školství.
Průběžné sebevzdělávání a profesní rozvoj
Ředitelka by se měl neustále vzdělávat a rozvíjet své profesní dovednosti, aby mohl efektivně reagovat na měnící se potřeby školy a vzdělávacího systému.
Komunikace a spolupráce
Ředitelka má efektivně komunikovat s žáky, rodiči, zaměstnanci, zřizovatelem a dalšími partnery školy.
Kontrola a hodnocení
Ředitelka má provádět systematickou kontrolu a hodnocení kvality vzdělávání a celkového chodu školy a na základě zjištění přijímat opatření k nápravě a zlepšení.
Odpovědnost vůči zřizovateli
Ředitelka je odpovědná za plnění úkolů a cílů, které mu ukládá zřizovatel školy, a za hospodárné nakládání s finančními prostředky.
Zajištění podmínek pro inkluzivní vzdělávání
Ředitelka by měla vytvářet podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a dbát o jejich začlenění do běžného vzdělávacího procesu.
Hodnocení pedagogických pracovníků
Ředitelka má provádět hodnocení pedagogických pracovníků a zajišťovat jejich profesní rozvoj.
Priority České školní inspekce ve školním roce 2025/2026
Česká školní inspekce (ČŠI) se ve školním roce 2025/2026 zaměří na několik specifických oblastí v mateřských školách. Mezi hlavní úkoly patří kontrolní činnost zaměřená na dodržování právních předpisů týkajících se vzdělávání a školských služeb, včetně bezpečnosti dětí a poskytování školního stravování. Inspekce bude také hodnotit podmínky, průběh a výsledky vzdělávání a sledovat efektivitu vzdělávací soustavy. Dále se bude věnovat podpoře dětí s odlišným mateřským jazykem a podpoře dobrého klimatu ve třídě, a to i formou webinářů.
Konkrétní úkoly a priority:
Kontrola dodržování právních předpisů
Inspekce bude kontrolovat, zda mateřské školy dodržují všechny relevantní právní předpisy týkající se vzdělávání a školských služeb.
Bezpečnost dětí
Důraz bude kladen na zajištění bezpečnosti dětí ve všech aspektech provozu mateřské školy.
Školní stravování
Inspekce bude sledovat kvalitu a dodržování standardů školního stravování.
Efektivita vzdělávání
Hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání bude zaměřeno na zjištění efektivity vzdělávacího procesu v mateřských školách.
Podpora vícejazyčných dětí
ČŠI bude podporovat mateřské školy v adaptaci vícejazyčných dětí a ve vytváření vhodného klimatu pro všechny děti ve třídě.
Hodnocení heterogenních tříd
Inspekce se bude zabývat i prací s kulturní a jazykovou rozmanitostí v heterogenních třídách.
Spolupráce pedagoga a asistenta
Inspekce se zaměří i na kvalitu spolupráce mezi pedagogem a asistentem při podpoře vícejazyčných dětí.
Příprava na zavedení nového RVP
Mateřské školy budou připravovány na případné dobrovolné zavedení nového ŠVP.
První povinný sběr dat ze školní matriky
Mateřské školy budou povinny sbírat data ze školní matriky, a to poprvé v tomto školním roce.
Připomenutí
Mateřské školy nově od školního roku 2025/2026 předávají individuální údaje o dětech do školní matriky elektronicky, a to prostřednictvím statistických výkazů. Tato povinnost se týká jak mateřských škol, tak i přípravných tříd a stupňů základních škol.
Metodická podpora ke stažení zde:
Název: "Faktory ovlivňující přechod z MŠ do ZŠ"
ZDROJ: Česká školní inspekce.
Název: "Priority České školní inspekce pro šk.r.2025/2026"
ZDROJ: Česká školní inspekce.
Název: "Využití školních vzdělávacích programů"
ZDROJ: Česká školní inspekce.
Použité zdroje: Autorka pracuje s veřejně dostupnými ČŠI.