Přehled změn ve školském zákoně

27.09.2025

Mgr. Lenka Polášková

Jako celek má školský zákon účinnost od 1. září 2025, ovšem s řadou výjimek. Velká část opatření nabude účinnosti 1. ledna 2026 včetně například institucionalizace podpůrných pozic, podpory provázejících učitelů, indexace škol a převodu financování nepedagogických pracovníků a ONIV na zřizovatele, ale také řadu dalších změn. Je nutné vzít na zřetel, že větší řada těchto změn má tzv. odkladný účinek a v systému bude účinná postupně, v řádech let. Příspěvek zahrnuje výběr pro mateřské školy.


Ukotvení kvality provázejících učitelů

Navrhovaná podpora má zásadní vliv na probíhající reformu přípravy budoucích učitelů. Shrnutí novely školského zákona.docx Navrhované změny mají vést k tomu, že PU budou vykonávat činnost spočívající v mentorské podpoře při praxi žáků a studentů oborů a studijních programů v oblasti učitelství v MŠ, ZŠ, SŠ ( případně účastníků doplňujícího pedagogického studia). 

Podmínkou je dohoda mezi institucí připravující učitele a školou, ve které bude praxe vykonávána. Za výkon své činnosti při splnění podmínek v plánované novele vyhlášky č. 317/2005 Sb., především absolvování nového studia pro PU v rámci DVPP (vstupní a následné), a při stanoveném minimálním rozsahu za školní rok (30 hod. práce se studenty učitelství nad rámec výuky) bude PU finančně odměněn (v plánované výši cca 2000 Kč měsíčně). Výdaje na finanční odměny pro PU a související administrativu budou škole poukázány pomocí nového normativu. Předpokládá se i novela nařízení vlády č. 75/2005 Sb., která stanoví snížený rozsah přímé ped. činnosti při výkonu této činnosti ve větším rozsahu. Výkon role PU se tak bude odehrávat v rámci úvazku učitele na jeho škole jako součást jeho nepřímé pedagogické činnosti.

Ukotvení povinnosti MŠ zajistit činnosti školních poradenských služeb v zákoně

Nově dochází ke specifikaci poradenských služeb zajišťovaných školou na úrovni zákona. Stanovuje se povinnost pro ředitele MŠ zajišťovat obecně vymezené poradenské služby a pro jejich poskytování zabezpečit personální kapacity. Účelem poskytování poradenských služeb v MŠ, je zejména naplňování vzdělávacích možností dětí s potřebou podpory, a to i dětí nadaných. Poradenské služby poskytované ve školách budou dále specifikovány vyhláškou.

POZOR: Změna má přímou vazbu na počet dětí v organizaci.

Nově je v zákoně zahrnuta také povinnost školských poradenských zařízení poskytovat, nejen poradenskou, ale také metodickou podporu školám. Nově je vymezena spádovost školských poradenských zařízení.

Přesun financování nepedagogických pracovníků z ONIV na zřizovatele

Stát bude v rámci nového systému financovat pouze pedagogickou práci ve veřejných školách a školských zařízeních (ŠZ) zatímco zřizovatelé, tedy obce, kraje a dobrovolné svazky obcí (DSO), budou financovat nepedagogickou práci (např. školníky, kuchaře či administrativní pracovníky), většinu ostatních neinvestičních výdajů (ONIV), např. učebnice a učební pomůcky, vzdělávání učitelů či exkurze, a provozní náklady. V rámci ONIV zůstane možnost hradit ze st. rozpočtu pouze výdaje související se zajištěním výuky plavání nebo odborné přípravy k získání řidičského nebo svářečského oprávnění, stanoví-li RVP povinnost je zajistit. Ze st. rozpočtu budou také nově financována pouze podpůrná opatření charakteru pedagogické práce (asistent pedagoga, nově psycholog, speciální pedagog a další učitel). Podpůrná opatření, která nemají charakter pedagogické práce (přepisovatel pro neslyšící, které se k 1. 12. 2024 neposkytuje, tlumočník českého znakového jazyka, pomůcky) bude z hlediska výdajů zajišťovat škola/ŠZ, resp. její zřizovatel. Zaměstnavatelem nepedagogických zaměstnanců může být (a zpravidla bude) nadále škola.

Kritérium velikosti školy

Úprava zavádí nová pravidla, na jejichž základě musí mít každá obcí zřizovaná právnická osoba, vykonávající činnost MŠ/ZŠ/SŠ, v posledních 3 letech, alespoň jednou nejméně 180 dětí/žáků/studentů. Pakliže tomu tak není zavádí se povinnost sloučení pracovišť, pod jedno, společné ředitelství. Hranice 180 dětí neplatí, pakliže obec zřizuje pouze jeden subjekt. Dále se tato hranice nevztahuje na MŠ pro handicapované děti a školy pro národnostní menšiny.

Konkurzy na ředitele/ředitelky

Nově se setkáváme s automatickým zánikem funkce ředitelky mateřské školy, při jmenování nové.  Pokud se při konkurzu vybírá nová ředitelka, považuje se stávající za odvolanou ke dni předcházejícímu jmenování nové ředitelky. V případě, že bude po konkurzu jmenována stávající ředitelka, tato změna nebude uplatněna. Tedy ředitelka nebude odvolána.

Stanovení spádových obvodů prostřednictvím elektronického zápisu do MŠ

Nově budou stanoveny spádové obvody MŠ, pro plnění povinného, předškolního vzdělávání prostřednictvím elektronického zápisu, v základním registru územní identifikace, adres a nemovitostí, který provozuje Český úřad zeměměřičský a katastrální.  Nově jsou právě obce povinny vydávat vyhlášky obecně závazné povahy a tyto obvody stanovovat.

Rozsáhlé změny ve školskému rejstříku

Příspěvek bude samostatně publikován na tomto webu.

Zrušení změny odkladů školní docházky

Příspěvek bude samostatně publikován na tomto webu.

Změny v inspekční zprávě České školní inspekce

Nově nebude součástí inspekční zprávy podpis expertních posuzovatelů - přizvaných osob. Podpis nebude nutný ani v případě ředitele/ředitelky školy, při převzetí inspekční zprávy, neboť tento výstupní dokument, již bude zasílán pouze prostřednictvím datových schránek. Tímto odesláním považuje Česká školní inspekce dokument za převzatý. V případě nesouhlasu se zněním inspekční zprávy, má ředitelka/ředitel možnost postupovat v souladu se školským zákonem a odvolat se v zákonné, 14 denní lhůtě.

Metodická pomoc České školní inspekce

Česká školní inspekce může v případě zájmu školy, poskytovat metodickou podporu v oblastech, které byly definované v inspekční zprávě jako problematické a to různými formami.