Náplň práce vedoucí učitelky a zástupkyně pro předškolní vzdělávání
Mgr. Lenka Polášková
Zaměstnavatel zaměstnanci určuje pracovní dobu a přímou pedagogickou činnost. Přímou pedagogickou prací rozumíme přímé působení pedagogického pracovníka, které vyžaduje jeho aktivní kontakt s dětmi, umožňující jejich vzdělávání zejména na základě komplexně realizované pedagogické diagnostiky, s významnou mírou pedagogického a výchovného působení.

Nepřímou pedagogickou prací se rozumí práce, které souvisí a vyplývají z přímé pedagogické práce, ale jejich primárním cílem není vzdělávací a výchovné působení, ale především dohled a kontrola dětí při dodržování režimových opatření, zvolených činnosti, pravidel a bezpečnosti provozu. Do nepřímé pedagogické práce je započítána i potřebná příprava k výkonu odborné pedagogické činnosti, včetně související administrativní agendy. Ředitel(ka) školy obvykle jmenuje vedoucí učitelku, nebo zástupkyni pro předškolní vzdělávání v jejíž pracovní náplni bývá kromě přímé výchovné práce zajištění organizačních záležitostí ohledně chodu mateřské školy, například organizace práce provozního zaměstnance či vedení předepsané pedagogické dokumentace, spolupráce s ostatními pedagogickými pracovníky, spolupráce se zákonnými zástupci dětí.
Vedoucí učitelka má náplň práce významně doplněn o složku řízení lidských zdrojů, organizaci práce a komunikaci se zaměstnanci, rodiči, zákonnými zástupci, případně dalšími aktéry. Očekávané jsou tedy také kompetence v oblasti řízení.
Problém ovšem je, že pojem "vedoucí učitelka" právní normy neznají. Stejně tak pojem "zástupkyně ředitelky pro předškolní vzdělávání". Z právního hlediska se obvykle jedná o vedoucího zaměstnance odloučeného pracoviště, přičemž tento institut má význam hlavně v pracovněprávní oblasti. Vedoucími zaměstnanci zaměstnavatele se rozumějí zaměstnanci, kteří jsou na jednotlivých stupních řízení zaměstnavatele oprávnění stanovit a ukládat podřízeným zaměstnancům pracovní úkoly, organizovat, řídit a kontrolovat jejich práci a dávat jim k tomu účelu závazné pokyny."
Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, uvádí v § 2 odst. 2 písm. k) pojem "vedoucí pedagogický pracovník".
Vedoucímu odloučeného pracoviště nevzniká pracovní poměr pracovní smlouvou, ale jmenováním. Na toto místo ji jmenuje ředitelka školy. To však lze pouze tehdy, pokud je mateřská škola označena za organizační útvar v organizačním řádu školy.
Jestliže tomu tak není, nelze jmenovat vedoucího odloučeného pracoviště. Jmenování má v praxi často písemnou formu, přičemž ve jmenovacím dekretu je uvedeno, kdo je kým jmenován, na jaké pracovní místo, den vzniku pracovního poměru jmenováním a místo výkonu práce.
Vedoucím zaměstnancům náleží příplatek za práci. Jejich výše jsou upraveny v § 124 zákoníku práce. Výše tohoto příplatku se odvíjí od stupně řízení.
O stanovení konkrétní výše příplatku vedoucího odloučeného pracoviště rozhoduje ředitelka školy, protože právě ta ji na místo vedoucí jmenovala. Vzhledem k tomu, že se jedná o nárokovou složku platu, musí ředitelka školy příplatek přiznat a musí se jako zaměstnavatel stále pohybovat v mezích, které pro výše příplatků stanovil § 124 odst. 4 zákoníku práce.
Náplň práce vedoucí učitelky odloučeného pracoviště a zástupkyně ředitelky pro předškolní vzdělávání může být velmi podobná a důležitý aspekt rozsahu přímé pedagogické činnosti podle platné legislativy.
Například vedoucí učitelka odloučeného pracoviště či zástupkyně pro předškolní vzdělávání, jako vedoucí odloučeného pracoviště spadají z hlediska kompetencí pod přímé působení ředitelky organizace.
Zástupkyně ředitelky pro předškolní vzdělávání, jako vedoucí odloučeného pracoviště zastupuje ředitelku v době jeho nepřítomnosti s omezeními stanovenými v náplni práce. Je potřeba odlišit míru jednotlivých statutárních kompetencí, které mohou být odlišné, podle organizační struktury jednotlivých organizací. Proto nelze stanovit univerzální náplň práce vedoucí učitelky, ani zástupkyně ředitelky pro předškolní vzdělávání.
UKÁZKA ZPRACOVÁNÍ NÁPLNĚ PRÁCE VEDOUCÍ UČITELKY MŠ (liší se dle specifik pracoviště a míry kompetencí, stanovených ředitelkou MŠ)
Jméno zaměstnance: xxx
Funkce: xxx
Platové zařazení: xxx
Rámcová charakteristika: Komplexní výchovně – vzdělávací práce s dětmi předškolního věku, zahrnující plánování, přípravu a realizaci vzdělávacích aktivit, směřujících k rozvoji osobnosti dítěte s přímou vazbou na požadavky vyplývajících z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání a vybrané právní normy. Činnost zahrnující administrativní agendu, přímo související s výkonem přímé pedagogické práce. Zároveň agenda vycházející z řízení odloučeného pracoviště.
Konkrétní vymezení:
- Je přímo podřízena ředitelce mateřské školy.
- V době nepřítomnosti ředitelky školy, jedná jménem odloučeného pracoviště, jako celku.
- Komplexní výchovně – vzdělávací činnost, zaměřená na všestranný rozvoj osobnosti dítěte předškolního věku, s důrazem na naplňování požadavků, definovaných RVP PV a strategickými dokumenty školy.
Řídí a koordinuje:
- Řídí a koordinuje práci přímo podřízených zaměstnanců.
- V rámci odloučeného pracoviště zodpovídá za chod pracoviště, celkově plnění úkolů, stanovených ředitelkou školy.
- Zodpovídá za kontrolu dokumentace odloučeného pracoviště, související s pedagogickou činnosti a organizací práce jednotlivých pedagogických i nepedagogických pracovníků.
- Vypracovává rozpis směn pedagogických pracovníků.
- Zodpovídá za kontrolu aktuálnosti vnitřních předpisů odloučeného pracoviště.
- Dodržování oblasti naplňování požadavků vyplývajících ze směrnic a vnitřních předpisů oblasti BOZP, PO a BOZ dětí.
- Organizaci zápisu dětí k předškolnímu vzdělávání.
- Organizaci pedagogických rad.
Schvaluje:
- Organizaci a realizaci mimoškolních aktivit odloučeného pracoviště.
- Rozpis čerpání řádné dovolené pedagogických i nepedagogických pracovníků.
- Realizaci kulturních aktivit.
- Výjezdové aktivity pracoviště (výlety, exkurze).
- Rozdělení dětí do jednotlivých tříd.
- Rozdělení třídních učitelek do jednotlivých tříd.
- Účast pedagogických pracovníků na aktivitách dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
- Čerpání studijního volna.
- Nepřítomnost všech zaměstnanců odloučeného pracoviště na pracovišti.
- Rozdělení jednotlivých, pedagogických pracovníků do tříd, v případě zástupu.
- Organizaci slučování jednotlivých tříd, v nezbytně nutných případech.
- Organizaci přerušení či omezení provozu odloučeného pracoviště.
- Organizaci aktivit pro rodiče a zákonné zástupce dětí.
Kontroluje:
- Práci přímo podřízených zaměstnanců pracoviště.
- Třídní dokumentaci, včetně třídních knih.
- Podklady pro mzdy.
- Podklady pro čerpání řádné dovolené zaměstnanců.
- Podklady pro čerpání studijního volna pedagogických pracovníků.
- Úplaty za předškolní vzdělávání.
- Úhradu akcí organizovaných školou.
- Docházku zaměstnanců pracoviště.
- Knihy úrazů (děti + zaměstnanci školy).
- Řádné odevzdávání docházek zaměstnanců v rámci jednotlivých, kalendářních měsíců.
- Zápisy z pedagogických rad.
Předkládá ředitelce školy:
- Návrhy krátkodobých a dlouhodobých cílů pracoviště.
- Stanoviska k podnětům a stížnostem rodičů, zákonných zástupců dětí.
- Výsledky kontrolní činnosti dokumentace pracoviště.
- Návrhy na přidělení finančních prostředků pro odměny zaměstnanců školy.
- Návrhy na přidělení finančních prostředků pro rozvoj a provoz pracoviště.
- Podklady pro mzdy.
- Informace o čerpání řádné dovolené zaměstnanců školy a rozpis čerpání.
- Návrh organizace provozu pracoviště v měsících červenec a srpen.
- Návrh na omezení či přerušení provozu pracoviště v letních měsících.
- Podklady pro statistické výkaznictví a údaje spojené s předáváním dat, definované právními normami.
- Návrhy na změny v pedagogické práci či vzdělávacích strategiích.
- Návrhy dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
Další povinnosti:
xxx
V
Dne:
Podpis ředitelky MŠ: