Cesty alternativy: Jak učitelé hledají cestu k dětem

11.02.2025

Lenka Polášková

Jaká je mateřská škola 21. století? Jak se v ní cítí děti, rodiče a jak my učitelé? Může prostředí ovlivňovat emoce člověka, náladu, cit, smysly a vnímání jako takové? Všichni jsme zahlceni dobou, která nás žene nemilosrdně vpřed. Výkon je měřítkem kvality. Je to v pořádku? A hlavně – je to správné pro naše děti?


Mateřská škola jako místo blízké rodičům i jejich dětem, místo plné her, zábavy, odpočinku, relaxace a pohody pro všechny by rozhodně neměla být utopií. I malými krůčky můžeme urazit velký kus cesty vpřed. Atmosféra posiluje v dětech pocit jistoty a bezpečí. Kvalitní školu může vytvářet pouze týmová spolupráce a lidský, empatický přístup. Čas je dnes vzácnější než šafrán a my jsme mnohdy nuceni hledat cesty, které nás přivedou dětem "blíž" – alternativní cest...

Profese učitele mateřské školy vyžaduje nejen potřebnou kvalifikaci v oblasti předškolní a mimoškolní pedagogiky, ale také široký rozhled v dalších oblastech. Učitelé mateřských škol se stále více musejí vyrovnávat s náročnými situacemi vycházejícími z každodenní činnosti. Praxe vyžaduje znalosti v oblasti psychologie, zejména diagnostiky; logopedie, sociální politiky, základů práva, ale též znalosti v oblasti ICT, cizích jazyků a tvorby projektů. Schopnost vytvářet školní i třídní vzdělávací programy, individuální vzdělávací plány, plány rozvoje dítěte, provádět evaluaci a orientovat se v požadavcích RVP PV se považuje za nezbytný základ. Učitelé jsou však zároveň techniky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, techniky požární ochrany, zdravotníky, dopravními preventisty, preventisty kriminality a animátory programů… Profese učitele mateřské školy je stejně plnohodnotná jako profese jeho kolegů na jiných stupních a typech škol. I v oblasti předškolní výchovy a vzdělávání se samozřejmě setkáváme s přetížeností učitelů a stavy vyhoření,

Přesto je stále mnoho učitelů, kteří svou práci milují, vnímají ji jako poslání a důvěru dětí považují za nejcennější dar. Právě ti i přes náročnost profese hledají nové cesty, trendy a alternativní směry, které by napomohly dětem v překonávání úzkosti, nesoustředěnosti a vnitřního neklidu.

Přibližně v roce 2002 upozornili psychologové Hill Walker a Herbert H. Severson na rizika, která potkávají děti na cestě k dospělosti. Cesta dítěte je jednoznačně ovlivněna individuálními podmínkami, které vytváří rodina a sociální síť (škola a společnost v širším slova smyslu). V psychologické literatuře se můžeme setkat s tzv. konceptem Al – risk youth.

U velmi malých dětí se setkáváme s "hladem" po doteku a pozornosti. Velmi často ve třídách potkáváme děti, které nejsou schopny pracovat v kolektivu, ale v rámci individuální péče dosahují mnohdy i nadprůměrných výsledků, jež nás udivují. Velmi často jde o děti, na které doma "prostě není čas". V dnešní náročné době můžeme jako učitelé poskytnout dětem v mateřské škole bezpečné prostředí, aniž bychom k tomu potřebovali drahé nebo nějaké speciální pomůcky. Na prvním místě je samozřejmě rodina, matka, otec a domov… Nic však nezkazíme dotekem, který může mít více podob než "pouhé" pohlazení. Hladíme očima – očním kontaktem, úsměvem, slovem a uznáním, oslovením dítěte jménem, pozorností, nasloucháním a citlivým dotekem jeho ruky. Už jste si někdy položili otázku, proč dokážeme zvládnout 28 dětí ve třídě? V čem tkví to kouzlo? V pravidelném denním režimu nastavených pravidlech, důslednosti a jistotě dítěte… Dítě zná své prostředí a ví, co je čeká. V rámci utváření prostředí mateřské školy se přespříliš spoléháme pouze na zrakový vjem. Snažíme se o krásnou výzdobu, hračky, ale zvláštní postavení má v tomto směru využití vůní, které mohou díky vlastnostem esenciálních olejů poskytovat zajímavé podněty a zážitky. I v mateřské škole lze využívat prvků aromaterapie. Pochopitelně nesmíme uplatňovat terapii, jelikož nejsme kliničtí psychologové ani psychiatři, ale můžeme využívat prvků alternativních metod a forem práce. Název aromaterapie se využívá od 20. let 20 století. Průkopníkem tohoto směru se stal francouzský chemik René-Maurice Gattefossé. Aromaterapeutické prostředky se dnes využívají pro relaxaci a odpočinek, masáže kojenců, starších dětí i dospělých. Mají také prokazatelné dezinfekční účinky, uplatňují se při dechových cvičeních, v kosmetice a při terapiích v ambulancích psychologů, dětských psychiatrů a pedopsychiatrů. V mateřské škole můžeme prostředků aromaterapie využívat dvěma způsoby. Esenciální oleje přispívají k utváření atmosféry třídy. V tomto případě se hodí esenciální olej použitý v klasické aromalampě, ředěný dle příslušného návodu vodou, anebo použijeme tzv. difuzéry éterických olejů. Mají obrovskou výhodu – nepotřebujeme manipulovat s otevřeným ohněm, tedy svíčkou. Olej se umísťuje do malého přístroje, který rozptyluje esence oleje do vzduchu po zapojení do zásuvky. Každý esenciální olej má určité vlastnosti – pocit bezpečí a zklidnění v době odpoledního odpočinku navodíme například vůní levandule, "pročištění" vzduchu v období častějších nemocí z nachlazení docílíme éterickými oleji z řady kafrovitých (čajovník neboli tea tree, borovice, rozmarýn, eukalyptus), osvěžení prostředí v době velkého horka dosáhneme využitím éterických olejů z řady citrusových (grep, citron, limeta, červený pomeranč, mandarinka).

Druhou možností je smíchání tzv. nosného oleje s olejem éterickým, a tedy vytvoření základní směsi pro aplikaci v rámci "zážitkové masáže". Nelze ji v žádném případě srovnávat s klasickou masáží. Nejde o nápravu jakéhokoli tělesného handicapu či poruchy. Učitel mateřské školy není fyzioterapeut, a bez příslušné kvalifikace jím ani být nemůže. Jedná se o využití příslušných olejů v rámci jednoduché aplikace na ruku dítěte, nejlépe dlaň, a to velmi poklidným a pomalým způsobem, například před odpoledním odpočinkem, v rámci relaxačních aktivit či po aktivitách spojených s vodou (plavecký výcvik, sauna apod.). Nedotýkáme se dětí na žádné jiné části těla! Kromě toho je vždy potřeba o tomto záměru podrobně informovat rodiče a ponechat na jejich uvážení, zda se tohoto prostředku relaxace bude u jejich dítěte využívat.

Před použitím jakéhokoli oleje nezapomeňte vždy provést test na alergickou reakci. Předejte tak problémům souvisejícím s výskytem různých alergií, o nichž nemusejí vědět ani rodiče. Nikdy nepoužívejte esenciální oleje vnitřně, nenanášejte citrusy před odchodem na slunce. Zbytečně u dětí neexperimentujte. Využijte zkušeností s olejem z levandule, který bývá velmi dobře snášen dětmi i dospělými – ať již jako prostředek rozptylovaný vzduchem, či smíchaný s nosným olejem a využitý k "masáži" (pohlazení). U dětí s lupénkou, epilepsií, astmatem či atopickým ekzémem nikdy neexperimentujte vždy se poraďte s ošetřujícím lékařem dítěte. O oleje pečujte, aby se neztratily jejich účinky. Chraňte je před světlem, uchovávejte je na chladném a tmavém místě mimo dosah dětí. Pokud je skladujete v lednici, vyjměte je přibližně hodinu před použitím. V maximální míře dodržujte bezpečnost a oleje nakupujte u osvědčených společností, které se výrobou a distribucí zabývají a vlastní příslušnou certifikaci. Nikdy nekupujte zpracované směsi s "krásnými názvy", ale bez informací o původu, složení a distributorovi.

V praxi je velmi podstatná spolupráce s rodiči, kteří by měli být podrobně seznámeni s pomůckami, prostředky a postupem využití olejů. V případě, že dítě "masáž" ruky odmítá, nenutíme je. Výborné výsledky s použitím olejů mám zejména u dětí se syndromem ADHD, pro něž se pohlazení ruky před spaním s použitím oleje stalo rituálem, který pak vyžadovaly i doma. Proto jsem později s použitím esenciálních olejů seznamovala také maminky.

Na závěr mohu dodat, že právě škola podpořila navození zcela nové harmonie mezi matkou a dítětem, což představuje ten největší dar. A nyní již mateřská škola není pro děti "pouze" místem plným hraček a barev, ale také vůně mandarinky…

Příklad esenciálního oleje, který jsem využívala pro zážitkové "masáže":

Levandule

Rostlina: levandule lékařská

Botanický název: Lavandula angustifolia

Původ: květy rostlin

Aroma: sladké, květinové, bylinné

Vlastnosti: zklidňující, protizánětlivé, úleva při bolesti

Použití: ke zmírnění stresu, snížení krevního tlaku, regeneraci pleti

Příklady nosných olejů: meruňkový či datlový

Poznámka: Pro aplikaci vždy smíchejte s nosným olejem. Esenciální oleje se na holou kůži neaplikují samostatně.

Příklady esenciálních olejů, které jsem využívala v difuzéru éterických olejů pro rozptýlení do vzduchu:

Mandarinka

Rostlina: citroník ušlechtilý

Botanický název: Citrus nobilis

Původ: kůra plodu

Aroma: sladké, citrusové

Vlastnosti: zklidňující, podporující trávení

Použití: při škytavce, kašli, kolice, vzniku strií v těhotenství


Máta peprná

Rostlina: máta peprná

Botanický název: Mentha piperita

Původ: výhonky rostlin

Aroma: svěží, čerstvé

Vlastnosti: protizánětlivé, podporující trávení

Použití: při špatném trávení, nevolnosti, průjmech, kolikách

a ucpaných nosních dutinách